Heidi blid 2_300x810
Redaktør Heidi er veldig glad for at Magasinet BUNAD nå går en ny og spennende fremtid i møte (Foto: Johan B. Johnsen)
BUNAD omslag 2-2016_300x396
Magasinet BUNAD har kommet med 36 utgaver hittil. Heldigvis blir ikke dette den siste utgaven!

Siste nytt om Magasinet BUNADs redningsaksjon

Som kjent har Magasinet BUNAD i årevis strevet i en økonomisk motbakke, og ved utgangen av 2016, etter 36 utgaver, vurderte vi å legge ned driften. Magasinet er ikke bare reddet, men vil også satse og utvikle seg for fremtiden. Både med nye print- og digitale titler, med samme kvalitetsinnhold som vi alltid har levert. Vi tror på verdien av godt innhold og gode leseropplevelser.

De nye medeierne kommer ikke bare med frisk kapital, men også med erfaring og ressurser som kan hjelpe oss å utvikle oss videre, skape bedre produkter og lønnsomhet for fremtiden.

Enormt engasjement hos Magasinet BUNADs mange venner
Jeg har opplevd en enorm støtte fra våre lesere og følgere på sosiale medier, etter at jeg meldte om nok et avslag på produksjonsstøtte fra Norsk Kulturråd. Det har virkelig varmet! Det har vært arrangert underskriftkampanje og det har vært skrevet protestbrev både til Kulturråd og kulturminister, riktignok uten at de, så vidt meg bekjent, har sett det formålstjenlig å svare på disse. Men støtten fra lesere og følgere har gitt meg styrke til å fortsette å gi ut Magasinet BUNAD. Dette hadde imidlertid ikke kunnet la seg gjøre om ikke våre nye samarbeidspartnere hadde kommet på banen i siste øyeblikk.

Våre nye medeiere
Ved siden av meg som fortsatt er med som en betydelig eier i Magasinet BUNAD AS, er Aleksander og Bård Farstad. To brødre som i snart 20 år har arbeidet med digitalisering og utvikling av selskaper. De er bl.a. gründere av eZ Systems som er et av verdens ledende programvareselskap for digital innholdsproduksjon og publisering med kunder som Financial Times, Elle og The Ecomomist. Deres hovedkunder er mediabransjen og de har kunder i over 160 land. De har jobbet med å hjelpe å digitalisere ulike forretningsmodeller i media og andre bransjer, både via eZ og digitalbyrået Snowball Digital. De har en lidenskap for magasinbransjen, både for print og digital, og er aktive medeiere i FriFlyt AS som gir ut flere blader i Norge.
Som stolte telemarkinger er «bunad» forøvrig noe de har fått inn med morsmelken, av foreldre som har drevet med både husflid og bunadsproduksjon i flere tiår.

Aleksander Farstad sier dette om Magasinet BUNAD:
«Vi kjenner Magasinet BUNAD gjennom mange år fra vår mor som er i bransjen. Heidi har alltid vært opptatt av kvalitet og hennes lidenskap for bunadstradisjonen vises godt i bladet. Magasinet BUNAD er mer enn et blad, det er historie, tradisjon og kunnskap som er en del av vår kulturarv. Da vi så at Heidi vurderte å legge ned, måtte vi engasjere oss.  Vi tror Magasinet BUNAD ikke bare skal overleve, men at vi sammen kan utvikle Magasinet BUNAD videre, både med nye digitale og print produkter, samt skape nye leseropplevelser. Engasjementet til leserne i denne prosessen er imponerende og skaper et svært viktig grunnlag for fremtiden. Vi gleder oss å til å jobbe sammen med Heidi og håper at leserne også vil se enda bedre produkter i fremtiden, basert på tradisjonen og kvaliteten som Heidi har lagt grunnlaget for.»

Abonnentene våre får mye ekstra i 2017
Den printede utgaven av Magasinet BUNAD vil fortsette akkurat som før, med to utgaver i året. Men prisen må vi dessverre øke. For abonnenter vil imidlertid prisen omfatte mye ekstra i tillegg til magasinets papirutgave: Som tillegg vil de få tilgang til en egen lukket del av de nye nettsidene våre, som nå er under produksjon. Der vil det bli et eksklusivt innhold kun for abonnenter. Blant annet vil hele arkivet med alle artikler fra tidligere utgaver av Magasinet BUNAD ligge der. Denne lukkede delen av nettsiden vil jeg komme med en nærmere presentasjon av i nær fremtid.
I tillegg til dette vil abonnentene få en lekker temabok. Temaboken for 2017 vil dreie seg om brudedrakter, bryllup og brudekroner.

Priser 2017:
Magasinet BUNAD i løssalg: Kr. 139,- pr. stk.
Temabok i løssalg: Kr. 299,-
Samlet pris for 1 år i løssalg: Kr. 577,-

Kun digitalt abonnement for 1 år: Kr. 499,-

Samlet abonnementspris for 2 printede utgaver, 1 temabok, samt tilgang til den lukkede delen av nettsidene: Kr. 499,-

Redaktør Heidi håper at våre abonnenter, lesere, følgere på sosiale medier og andre støttespillere vil følge oss videre i den spennende tiden vi nå går inn i, og hun lover å komme fortløpende med informasjon om utviklingen etter hvert som arbeidet skrider fram.